Trys Lietuvos miestai pasirengė mažos taršos zonų projektus

Trys Lietuvos miestai pasirengė mažos taršos zonų projektus
2023 m. kovą Seimas pritarė Alternatyviųjų degalų įstatymo pataisoms, kuriomis rekomenduojama nustatyti ir įgyvendinti mažos taršos zonas miestuose, turinčiuose kurorto arba kurortinės teritorijos statusą ar daugiau negu 50 tūkst. gyventojų. Tai vienas iš efektyvių būdų kovoti su oro tarša miestų centruose, kur sutinkama didžiausia pėsčiųjų koncentracija, nes automobilių išmetami teršalai tiesiogiai kenkia žmonių sveikatai.
Šios nuostatos įgyvendinamos praktiškai – pirmieji žingsniai jau žengiami trijuose Lietuvos miestuose: Šiauliai, Palanga ir Trakai baigė rengti mažos taršos zonų (MTZ) planus, numatančius skirtingus scenarijus oro taršai ir triukšmui miestuose mažinti.
Šiauliai sieks sumažinti spūstis ir tranzitą miesto centre
Šiaulių miesto savivaldybė planuoja įgyvendinti apmokestinamos MTZ koncepciją. Tokiu būdu būtų pildomas miesto biudžetas, o gyventojams ir miesto svečiams būtų suteiktas adaptacinis laikotarpis (sumokėję, galėtų patekti į zoną). Siūloma kainodarą parengti remiantis žemutine riba – dienos leidimas kainuotų 2 Eur, mėnesio leidimas – 60 Eur.
Šiaulių miesto savivaldybės MTZ teritorija pilnai apims pagrindinį taršos šaltinį (Tilžės g. atkarpa centrinėje miesto dalyje ir pėstiesiems skirtą Vilniaus g.). Į MTZ teritoriją taip pat bus įtraukta Dvaro g. (nuo Vytauto g. iki Aušros al.), Varpo g. (nuo Vytauto g. iki Aušros al.), Vasario 16-osios g. ir Aušros al. atkarpą į rytus nuo Tilžės g. MTZ stebėsenai turėtų būti įrengtos numerių fiksavimo kameros 8 sankryžose. Remiantis transporto priemonių duomenų baze bus nustatoma, ar automobilis atitinka MTZ reikalavimus, ar jam yra taikomas mokestis.
Tikimasi, kad įgyvendinus MTZ pavyks sumažinti taršių transporto priemonių, kurios atvažiuoja į centrinę Šiaulių m. dalį, skaičių, nes didės atstumas, kurį atvažiavęs automobiliu asmuo turi įveikti pėsčiomis, norėdamas pasiekti minėtą teritoriją (atitinkamai, viešasis transportas įgaus konkurencinį pranašumą). Taip pat turėtų sumažėti transporto spūstys centrinėje miesto dalyje, nes didesnė dalis gyventojų turės rinktis alternatyvius maršrutus.
Palanga griežtins automobilių stovėjimo politiką
Palangos miesto savivaldybės MTZ įgyvendinimas numatomas teritorijoje, ribojamoje Vytauto, S. Dariaus ir S. Girėno gatvių, Meilės alėjos bei Ražės upės.
MTZ funkcionavimas įgyvendinamas per automobilių stovėjimo politikos griežtinimą. Siūloma, kad automobilių stovėjimo politikos nuostatos galiotų visoje teritorijoje, t.y. Mickevičiaus, Gedimino, J. Simpsono, Kęstučio, S. Daukanto, J. Šliūpo gatvėse, į teritoriją patenkančioje Birutės alėjos atkarpoje, Vydūno alėjoje. Teritorijoje siūloma įvesti naują mokestinę zoną, kurioje mokestis būtų taikomas visoms į teritoriją įvažiuojančioms motorinėms transporto priemonėms visus metus, diferencijuojant mokestį sezono ir ne sezono metu. Siūloma sezono metu teritorijoje nustatyti 30 – 50 proc. didesnį mokestį, nei šiuo metu nustatytas žaliojoje zonoje ir taikyti jį visą parą. Ne sezono metu mokestį siūloma taikyti tokiu pačiu principu, koks jau yra taikomas žaliojoje zonoje (dienos metu), mokesčio didinimas gali būti svarstomas, tačiau nėra būtinas. Įvedus ribojimus ties įvažiavimais į MTZ teritoriją rekomenduojama įrengti informacinius stendus su aiškia informacija, kur rekomenduojama palikti automobilius. Turistų informacijos centre ir automobilių stovėjimo aikštelėse teritorijos prieigose rekomenduojama informacija apie galimybes teritorijoje judėti alternatyviais būdais.
Trakų MTZ įgyvendinimas grindžiamas eismo ribojimu, o ne mokestinėmis priemonėmis
Trakų rajono savivaldybėje mažos taršos zonos įgyvendinimas numatomas Karaimų gatvės atkarpoje tarp Trakų ir Karaimų gatvių sankryžos ir Vytauto, Karaimų gatvių sankirtos ir Vytauto gatvės atkarpa nuo Vytauto, Karaimų gatvių sankirtos iki Vytauto ir R. Lanko gatvių sankryžos. Tęsiant Karaimų gatvės humanizavimo projekto sprendinių įgyvendinimą, MTZ funkcionavimas grindžiamas eismo ribojimu, o ne mokestinėmis priemonėmis - išlaikant Trakų mieste vykdomų priemonių tęstinumą, siūloma ir toliau įvažiavimą į teritoriją riboti: motorinėms transporto priemonėms leisti įvažiuoti į teritoriją nemokamai, likusioms motorinėms transporto priemonėms įvažiavimą drausti, nusižengusioms transporto priemonėms skirti baudas.
Siekiant efektyviai valdyti MTZ bei pasiūlyti teritorijos naudotojams patogią sistemą, siūloma ties įvažiavimu į teritoriją įrengti vaizdo stebėjimo kamerą, kuri būtų sujungta su automatine numerių atpažinimo sistema, o ši sujungta su leidimų valdymo ir baudų mokėjimų platforma, taip palengvinant specialių leidimų prašymo ir valdymo procesą. Įvedus ribojimus ties įvažiavimais į MTZ teritoriją rekomenduojama įrengti informacinius stendus su aiškia informacija apie MTZ ribojimus ir leidimų gavimo tvarką.
Įgyvendinus MTZ, miestų gyventojai bus skatinami judėti tvariau, o sumažinus į teritoriją įvažiuojančių taršių transporto priemonių skaičių, sumažės galimybė susidaryti spūstims, oro ir triukšmo taršai kertinėse miestų dalyse.
Plačiau apie mažos taršos zonas ir jų naudą išgirskite klausantis tinklalaidės „Žalieji pokalbiai“ epizodo.