Nauji komunikacijos sprendimai, skatinantys energijos vartojimo įpročius, pristatyti hakatono metu
Paskutinį spalio savaitgalį Vilniuje vyko Aplinkos projektų valdymo agentūros kartu su Tech Zity, Lietuvos energetikos agentūra ir Aplinkos ministerija suorganizuotas hakatonas „Hack4Planet“, kurio dalyviai kūrė komunikacijos sprendimų idėjas, galinčias paskatinti Lietuvos gyventojus keisti savo energijos vartojimo įpročius. Hakatoną nugalėjo ir finansavimą idėjos įgyvendinimui laimėjo komanda, parengusi idėją sukurti edukacinį žaidimą 4–8 klasių moksleiviams, kurį žaisdami vaikai patys gali sukonstruoti bateriją, generuojančią energiją iš oro, supažindinant su atsinaujinančių energijos išteklių koncepcija ir žadinant tvarius įpročius.
Dauguma Lietuvos gyventojų yra girdėję apie energijos taupymo patarimus, tačiau ne visi juos taiko. „Lietuvos energetikos agentūros atliktos apklausos duomenimis, net 77 % respondentų matė ar girdėjo informaciją apie energijos taupymą, tačiau tik apie du trečdaliai bando šiuos patarimus įgyvendinti. Dalis žmonių energijos netaupo, nes mano, kad tai beprasmiška, arba vartoja tiek, kiek, jų manymu, reikia. Apklausa taip pat atskleidė energijos tiekėjų komunikacijos spragas – tik 7,2 % respondentų teigia, kad tiekėjas rūpinasi jų energijos taupymu, o daugiau nei trečdalis gyventojų apskritai negauna su tuo susijusios informacijos. Norint paskatinti tvaresnį energijos vartojimą, būtina tikslingiau ir veiksmingiau komunikuoti su vartotojais – suteikti daugiau žinių, keisti nuostatas apie energijos taupymo naudą ir didinti motyvaciją, “ – teigia Lietuvos energetikos agentūros Energijos vartojimo efektyvumo didinimo kompetencijų centro analitikė Agnė Stonienė.
Šių iššūkių sprendimui organizatoriai pasirinko hakatono formatą. Ankstesnių metų patirtis parodė, kad toks būdas itin veiksmingas siekiant pritraukti naujas idėjas ir sprendimus klimato problemoms spęsti. Į hakatoną susirinko 12 komandų – nuo aplinkosaugos entuziastų iki patyrusių komunikacijos ir rinkodaros profesionalų. Jie varžėsi dėl pagrindinio prizo – net 20 tūkst. eurų finansavimo geriausios idėjos įgyvendinimui.
Kad dalyvių pasiūlymai būtų orientuoti į realius energijos vartojimo iššūkius, organizatoriai parengė keturis konkrečius uždavinius. Komandų darbui talkino mentoriai – įvairių sričių ekspertai, kurie individualiose konsultacijose dalijosi patirtimi, padėjo tobulinti idėjas ir spręsti iškilusius klausimus. Po intensyvaus dviejų dienų kūrybinio proceso sekmadienio vakarą komandos pristatė savo sprendimus vertinimo komisijai.
Trečioji vieta atiteko komandai „Energijos žvaigždės“ už aiškiai apibrėžtą moksleivių įtraukimą. Komanda pasiūlė surengti mėnesį truksiančias „Energijos žaidynes“, kuriose dalyvautų penkios mokyklos, siekiančios sumažinti energijos suvartojimą 15 proc. Mokyklų mokiniai būtų apklausiami apie jų energijos vartojimo įpročius, edukuojami apie būdus sumažinti energijos švaistymą, realiuoju laiku stebėtų energijos suvartojimo rodiklius, o geriausiai pasirodžiusios mokyklos būtų apdovanotos.
Antrąją vietą hakatono komisija skyrė komandai „DG“, pasiūliusiai idėją sukurti didelio elektros skaitiklio instaliaciją Vilniaus ir Kauno centruose. Projektas skatintų konkurenciją tarp miestų ir daugiabučių gyventojų, siekiant efektyviau vartoti energiją. Antrosios vietos laimėtojus „Tech Zity“ apdovanojo nemokama viešnage „Tech Spa“ Druskininkuose komandiniam darbui stiprinti.
Po įtemptų komisijos svarstymų pirmoji vieta ir galimybė gauti 20 tūkst. eurų finansavimą atiteko komandai „COVA“, pristačiusiai edukacinio žaidimo 4–8 klasių moksleiviams idėją. Tai – pirmasis pasaulyje žaidimas, leidžiantis vaikams patiems susikonstruoti bateriją, galinčią generuoti energiją iš oro. Žaidimas mokinius supažindina su energijos iš atsinaujinančių išteklių koncepcija ir skatina vaikus formuoti tvarius įpročius, kuriuos jie vėliau galės perduoti savo tėvams.
Komandų idėjas ir jų potencialų poveikį energijos efektyvumo didinimui vertino laisvai samdomas vyriausias reklamos kūrybininkas Žygimantas Kudirka – Mesijus, vyresnioji rinkodaros projektų vadovė Ugnė Vedeika, kūrybininkas Kristupas Dautaras, krašto apsaugos ministerijos Komunikacijos projektų vadovė Rugilė Grendaitė, Lietuvos energetikos agentūros Energijos vartojimo efektyvumo didinimo kompetencijų centro analitikė Agnė Stonienė, aplinkos ministerijos Klimato politikos grupės vyresnioji patarėja Judita Liukaitytė-Kukienė, vartotojų elgsenos specialistė Emilija Antanavičiūtė ir LIFE IP EnerLIT projekto vadovė Aušra Šmitienė.
Projektas „Energijos efektyvumo didinimas Lietuvoje“ (Nr. LIFE20 IPC/LT/000002) yra finansuojamas Europos Sąjungos LIFE programos ir Lietuvos Respublikos lėšomis. Šiame pranešime spaudai pateikiamas autorių požiūris, ir Europos Komisija nėra atsakinga už bet kokį šios informacijos panaudojimą.