ES Aplinkos taryboje susitarta dėl mikroplastiko taršos mažinimo
Antradienį Briuselyje įvykusiame ES Aplinkos tarybos posėdyje ministrai sutarė dėl Plastiko granulių patekimo į aplinką prevencijos siekiant mažinti taršą mikroplastiku reglamento teksto, diskutavo apie Europos klimato tikslo 2040 m. komunikatą ir rengiamą reglamentą dėl transporto priemonių projektavimo ir eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo.
Lietuvai šiame susitikime atstovavo ambasadorė ypatingiems pavedimams, Lietuvos nuolatinio atstovo ES pavaduotoja Jurga Kasputienė.
Ministrų svarstytame reglamente dėl plastiko granulių nuostolių prevencijos siekiant sumažinti mikroplastiko taršą nustatomi reikalavimai, taikomi ekonominės veiklos vykdytojams, ES ir ne ES vežėjams visuose tiekimo grandinės etapuose tvarkant plastiko granules. Šiame teisės akte siūloma sukurti viešą granules tvarkančių įmonių registrą, sertifikuoti dideles ir vidutines įmones, numatyti baudas už pažeidimus, žalos atlyginimo mechanizmus. Labai mažoms ir mažoms įmonėms būtų taikomi švelnesni reikalavimai. Derybų metu į reglamento taikymo apimtį įtrauktas jūrinis transportas. Toliau reglamentas bus derinamas su Europos Parlamentu.
„Pritariame jūrų transporto įtraukimui į reglamento taikymo sritį, ES ir ne ES vežėjams taikomų reikalavimų suvienodinimui. Tačiau esame susirūpinę dėl galimos administracinės naštos mažosioms ir labai mažoms įmonėms. Tikimės, kad į tai bus atsižvelgta būsimose derybose su Europos Parlamentu“, – Aplinkos tarybos posėdyje sakė ambasadorė J. Kasputienė.
Komunikate dėl Europos klimato tikslo 2040 m. siūloma Europos Sąjungoje iki šios datos šiltnamio efektą sukeliančias dujas (ŠESD) sumažinti 90 proc., palyginti su 1990 m. Tai leistų pasiekti klimato neutralumą iki 2050 m.
„Turime remti iniciatyvas dekarbonizuoti energetikos sektorių, siekti nutraukti iškastinio kuro importą iš Rusijos, pereinamuoju laikotarpiu pakeičiant alternatyviais patikimais šaltiniais. Taip pat svarbu užtikrinti pakankamą finansavimą klimato tikslams po 2030 m. bei numatyti socialinių-ekonominių pasekmių kompensavimo mechanizmą“, – teigė Lietuvos atstovė.
Pasisakydama dėl transporto priemonių projektavimo ir eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo reglamento pasiūlymo, J. Kasputienė paminėjo, kad tam tikri žiediškumą skatinantys reikalavimai būtų taikomi ne tik lengviesiems ir lengviesiems krovininiams automobiliams, bet ir sunkiosioms transporto priemonėms, priekaboms, motociklams ir keturračiams.