- +


Aplinką teršiantys automobiliai

Nors energijos gamyba naudojant švaresnes technologijas palengva transformuojasi, vis didesne problema klimato kaitai tampa transporto sektorius. Šiuo metu jis atsakingas už 13 proc. visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Skaičiuojama, jog iki 2050-ųjų šis skaičius bus pakilęs iki 30 ar net 50 proc. Lietuvoje lengvieji automobiliai sukuria 90 proc. visų transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų.



Aplinką teršiantys automobiliai

Šie pokyčiai tiesiogiai priklauso nuo mūsų. Atsisveikinkime su taršiais automobiliais, vietoj prabangaus ir galingo rinkimės taupų ir ekonomišką. Kuo rečiau į savo automobilį pilate degalus, tuo mažiau prisidedate prie klimato kaitos. Ir atminkime: automobilis atspindi ne statusą, o žmogaus sąmoningumą. Lietuvos ir visos Europos miestų savivaldybės dirba su darnaus judumo planais – infrastruktūros pokyčiais, kurie sukurtų sąlygas patogiai judėti be nuosavo automobilio.

- +


Pustuštis automobilis

Pažvelkime į automobilių keleivius kamštyje. Skaičiuojama, jog maždaug 50 proc. visų kelionių automobiliu Europoje yra trumpesnės nei 5 km. Be to, dauguma keliautojų nuosavais automobiliais važiuoja visiškai vieni – pavyzdžiui, JAV tyrimas parodė, kad į darbą vieni automobiliu važiuoja net 76 proc. vairuotojų. Viešojo transporto programėlės šiandien leidžia minutės tikslumu sekti judėjimą, o dėl specialių jiems skirtų juostų viešuoju transportu į darbą ar miesto centrą neretai galima nuvykti net greičiau negu nuosavu automobiliu.



Pustuštis automobilis

Jei jau keliaujame automobiliu, įsitikinkime, kad kelionė tikrai neįmanoma pėsčiomis, dviračiu ar viešuoju transportu. Juk 5 km – atstumas, kurį nesunkiai galima įveikti šiais būdais. Galime protingiau rinktis modelį ar degalus, tačiau pats svarbiausias pokytis – tiesiog rečiau vairuoti. Rinkimės į darbą važiuoti vienu automobiliu su kolega. Taip pat verta pasinaudoti „Park and Ride“ aikštelėmis, kurios gyvenantiems atokiau nuo centro leidžia atvykti į miestą savo automobiliu, o centre keliauti viešuoju transportu.

- +


Sportinis automobilis

Patraukime pėdą nuo greičio pedalo. Dažnas greičio didinimas ir stabdymas gali net trečdaliu padidinti išnaudojamų degalų kiekį.



Sportinis automobilis

Jei tik įsisąmonintume, kad kiekvienas kilometras svarbus. Greičio viršijimo, staigių greičio didinimo bei stabdymo judesių vengimas keliaujant gali sumažinti degalų kiekį nuo 15 iki 30 proc. atvirame kelyje ir nuo 10 iki 40 proc. važinėjant mieste.

- +


Automobilis nepripūstomis padangomis

Nepilnai pripūstos padangos gali keliolika procentų padidinti automobilio degalų sąnaudas, nes reikia daugiau energijos automobilį išjudinti.



Automobilis nepripūstomis padangomis

Vien pagal ant padangų nurodytus skaičius jas pripūtus galima sutaupyti pinigų bei sumažinti automobilio sukuriamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

- +


Viešasis transportas

Vairuotojai nemėgsta viešojo transporto, nes jis ne toks patogus. Bet kol savo pinigus žmonės investuoja į asmeninį transportą, viešasis gauna mažesnes investicijas ir tiesiog negali prilygti asmeniniam automobiliui.



Viešasis transportas

Įprotis per savaitę dvi dienas visiškai nesinaudoti automobiliu žmogaus metinį šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį gali sumažinti net 2 t. CO2 ekv. Tai – daugiau nei ketvirtadalis viso metinio kiekio. Jau daugiau nei 50 metų rugsėjo 22-ąją minima Tarptautinė diena be automobilio. Bent šią dieną palikime juos namuose.

- +


Dūmus skleidžiantis senas automobilis

Baką pildyti reikės visuomet, tačiau kuo? Automobiliai kenkia gamtai dėl naudojamo iškastinio kuro. Tendencijos rodo, jog važinėti nuosavais automobiliais norime vis labiau, tad šį įprotį pakeisti visuomenėje bus labai sunku.



Dūmus skleidžiantis senas automobilis

Bet galime bent šiek tiek pagerinti situaciją naudodami mažesnį šiltnamio dujų potencialą turintį kurą arba biokuro degalus. Taip pat paklauskime savęs, ar visos mūsų kelionės būtinai turi būti tik automobiliu – gal galime paieškoti maršrutų, kuriuos galima sutrumpinti važiuojant dviračiu ar paspirtuku.

- +


Traukinys

Vienu lėktuvo skrydžio metu keliauja vidutiniškai 88 keleiviai ir visi jie kiekvieną skrydžio kilometrą sukuria po 285 g CO2. Automobiliu vykti gali 4 žmonės ir kiekvienas jų kas kilometrą sukuria 42–55 g CO2.



Traukinys

Europos aplinkos agentūros duomenimis, statistiškai vienu traukiniu vyksta 156 žmonės – kiekvieno jų kilometras sukuria vidutiniškai 14 g CO2. Tai mažiausias skaičius iš visų variklius turinčių transporto priemonių.

Ar tikrai norite išeiti?


Pasilikti Išeiti